Handlowiec roku – Twarze i Nazwiska

Jak zapamiętać twarze i nazwiska osób, których poznajesz.

Bardzo ważną rzeczą w zawodzie handlowca jest zapamiętywanie imion i nazwisk swoich klientów.

Prowadzą do tego trzy kroki:
1. Wrażenie.
2. Powtarzanie.
3. Skojarzenie.

 

Krok 1. Wrażenie

Rejestruj nazwiska podczas przywitania się z drugą osobą.
Jeśli nie dosłyszałeś danego nazwiska to nie wahaj się i poproś o jego powtórzenie, albo poproś o przeliterowanie go.
Na pewno druga osoba nie obrazi się.
Skoncentruj się na twarzy i na imieniu i nazwisku.

Krok 2. Powtarzanie

Powtórz w myślach kilka razy dane imię i nazwisko, a najlepiej zrób to na głos w obecności nowo poznanego gościa.
Wymawiaj głośno, ale pamiętaj, aby nie popełnić błędu podczas jego wypowiadania.
Poznając kilka osób postaraj się zapamiętać 3 – 4 osoby jednocześnie i powtarzaj je. Potem zrób to samo z kilkoma innymi nazwiskami.

Ułóż z nimi jakiś ciąg logiczny. Np. Kowalski – kowal, Rybakiewicz – ryba, Wasiluk – Wasilków (miasto w pn – wsch Polsce).

Ułóż z tego historię: „Kowal łowił ryby w Wasilkowie”.
Osoby takie zostaną w Twoim umyśle na długo.

Sporządź listę nazwisk lub innych danych, które chcesz zapamiętać. Powtarzaj je przed snem, zaraz po przebudzeniu, potem następnego dnia i za tydzień.
Powtarzaj często i systematycznie.

Krok 3. Skojarzenie

Jeżeli nie pamiętasz jakiejś osoby, to skojarz ją z daną sytuacją z przeszłości.

Np. Pan Skoczek – przedstawiciel handlowy firmy XYZ z Lublina, kojarzę go jako osobę żywą, „skoczną” i przedstawiającą szybkie, trafne oferty handlowe.

A teraz Ty:

Stwórz ze swojego nazwiska lub imienia jakieś skojarzenie albo rymowankę. Ludzie szybciej Ciebie zapamiętają.

Zapamiętywanie nazwisk sprawia, że Twój rozmówca czuje się ważny.
I to jest puenta całego tego kroku.