Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie

Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie



Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie

Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie
Photo by Giu Vicente on Unsplash

Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie używając Facebook i e-mail?

Im większą masz kontrolę nad swoim planem, im Twój plan jest bardziej szczegółowy tym jesteś bliższy ku temu, aby go zrealizować.

Nie możesz mówić: “Jakoś to będzie” ponieważ zazwyczaj wychodzi, że nie będzie.

Dlatego ważne jest to, abyś dokładnie zaplanował co do szczegółów, co do dnia, a nawet co do godziny co będziesz w danym momencie robił. Tylko dzięki temu będziesz wiedział co masz zrobić, aby osiągnąć swój cel.

Dzięki planowaniu możesz kontrolować swój progres, swoją drogę do sukcesu. Posiadanie szczegółowego planu, takiego dzień po dniu jest o tyle bardzo motywujące, że nawet jeśli nie zmieścisz się w planie, to o będzie mimo wszystko siedział w Twojej głowie i będzie nadal motywował Ciebie żeby działać.

Natomiast jeśli nie masz planu, masz ogólne tylko marzenia. Mija tydzień, dwa tygodnie, a Ty wiesz, że trzeba coś robić, ale do końca nie wiesz co robić. Nie masz motywacji, bo nie wiesz czy Ci to przypadkiem gdzieś coś nie ucieka.

Jeśli masz zaplanowany mailing w poniedziałek na godzinę 8 rano a jest już godzina 12 w południe, to już wiesz, że czegoś nie zrobiłeś. Jedyne co należy wówczas zrobić to wprowadzić korekty w planie.

Uwaga, zanim przystąpisz do planowania, ważne, abyś wykonał najpierw badanie rynku i zapotrzebowania. W tym celu pomoże Tobie mój wpis o tym “Jak sprawdzić pomysł na biznes“.

1. Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie krok po kroku.

Dla pomocy w ustaleniu planu stworzyłem arkusz kalkulacyjny, z którego w formacie .xls możesz pobrać tutaj, a w Arkuszu Google możesz zobaczyć pod tym linkiem.

A. Ustal, CO chcesz osiągnąć i ile to jest warte.

jak zaplanować kampanię marketingową w internecie
Photo by Tran Phu on Unsplash

Przede wszystkim musisz ustalić co chcesz osiągnąć, inaczej mówiąc co jest Twoim marzeniem.

Może to być samochód, wycieczka zagraniczna, telefon itd. Najlepiej, żeby Twoje cele wspomagały Twój biznes. Jeżeli Twoim marzeniem jest wyjazd do USA to możesz to połączyć z konferencją dla marketerów, jeżeli Twoim marzeniem jest nowy samochód marki Porsche to jest to element wizerunkowy, który z pewnością pomoże Twojemu biznesowi. Może być to wyposażenie biura czy zakup zegarka za 10 tys. zł. Podsumowując warto, aby cel był związany pośrednio z tym co robisz zawodowo, gdyż każda dodatkowa cegiełka buduje Twój biznes.

W moim przykładzie celem jest zakup nowego sprzętu IT w cenie 6 000 złotych.

B. Ustal, w jakim czasie.

To ile dajesz sobie czasu to zazwyczaj w tym przedziale cel się zrealizuje. Czyli jeżeli dajesz sobie 12 miesięcy, to tą kwotę będziesz zbierał  przez 12 miesięcy. Jeżeli dajesz sobie miesiąc czasu, to zrobisz wszystko, aby zrealizować to w ciągu 30 dni. W moim przypadku daje sobie na to 3 miesiące, czyli 90 dni.

C. Ustal, ile miesięcznie.

Ile na miesiąc musisz zarobić, żeby uzbierać te 6 000 złotych? 6 000 dzielimy przez 3 miesiące, to wychodzi 2 000 złotych miesięcznie.

D. Ustal, ile tygodniowo.

A ile wychodzi tygodniowo? Miesiąc ma 4 tygodnie razy 3 miesiące to wychodzi 12 tygodni. Teraz 6 000 musisz podzielić przez 12 tygodni i wychodzi 500 złotych.

E. Ustal, ile dziennie.

Ile zatem potrzebujesz gotówki dziennie, aby zrealizować swój cel? 6 000 dzielisz przez 90 dni co zaokrąglając wyjdzie 67 złotych dziennie.

F.  Ustal, ile musisz sprzedać produktów, aby zrealizować cel.

Teraz Twoim zadaniem jest dokładnie policzyć, jaki ruch musisz ściągnąć i jaką musisz robić sprzedaż, żeby spełnić warunek czyli 67 złotych zarobku dziennie.

Przypomnę, że w moim przykładzie jest to 2 000 złotych miesięcznie, 500 złotych tygodniowo i 67 złotych dziennie, czyli 6 000 złotych w trzy miesiące.

Tutaj posłużę się przykładem pozyskiwania ruchu z Facebooka, poprzez wykupywanie banerów na stronach partnerskich i wykupywaniu mailingów na stronach partnerskich. Następnie kierujemy ruch na stronę lądowania, gdzie osoby tam się zapisują, a następnie my kierujemy te osoby ze strony lądowania do naszej bazy a z bazy na webinar (konferencję online, lub ofertę).

2. Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie używając Facebook?
jak zaplanować kampanię marketingową w internecie
Photo by Tim Bennett on Unsplash

Ponownie do pomocy posłuży nam arkusz kalkulacyjny (Kalkulator Opłacalności Facebook) dostępny tutaj w .xls, a tutaj w Arkuszu Google.

Załóżmy, że działam na Facebook’u i płacę 1 zł za kliknięcie, czyli wykładając 500 złotych na reklamę mamy 500 kliknięć. Z 500 osób, które wchodzą na naszą stronę lądowania zapisuje się 30%, czyli mamy 150 osób na liście. Z tych 150 osób na pierwszy webinar przychodzi około 40% osób, czyli 120 osób.

Na webinarze udaje nam się sprzedać towar wartości 300 złotych dla 10% osób, czyli 6 x 300 =  1 800 złotych odjąć koszt reklamy (500 zł) czyli 1 300 złotych. Zauważ, że już jesteś na plusie, a dodatkowo masz 150 osób na liście mailingowej, z czego część osób kupiła.

Na drugi webinar przychodzi Tobie 20% osób, czyli około 30 osób, a z produktu korzysta 10% osób, czyli 3 x 300 = 900 złotych.

Robisz trzeci webinar, przychodzi 15% osób, czyli około 23, z oferty korzysta ponownie 10% osób, 2 x 300 = 600 złotych.

Łącznie ciągu trzech tygodni wygenerowałeś sprzedaż w wysokości 1 300 + 900 + 675 =       2 875 złotych już po odjęciu kosztów reklamy. Twój cel jest zrealizowany z nawiązką

3. Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie używając e-mail?
Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie
Photo by rawpixel on Unsplash

Teraz przejdźmy do kalkulatora opłacalności z reklam z pozyskanych danych adresów e-mail. Plik w formacie .xls (Kalkulator Opłacalności Mailing) możesz pobrać tutaj, a zobaczyć w Arkuszu Google tutaj.

Załóżmy, że wykupujemy mailing, gdzie koszt wynosi na przykład 700 złotych. Wielkość wykupionej lub zdobytej bazy mailingowej 7 000 użytkowników. Cenę produktu ustalam na 300 zł. Klikalność w link 10%, a skuteczność strony lądowania 35%. Zbudowana baza to 245.

Wychodzi nam symulacja według przeprowadzonego webinaru pierwszego i drugiego. Pamiętaj, że zysk otrzymujemy po odjęciu kosztów. Czyli w tym wypadku już po pierwszych dwóch tygodniach miałbyś ponad 2 500 złotych, a miesiąc możesz śmiało zamknąć w kwocie ponad 5 000 złotych!

Jeżeli dalej będę wykupował wielkość bazy to śmiało możesz dojść do  7 000 złotych miesięcznie.

Pamiętaj, aby w tej symulacji dopasowywać wyniki do tego, jaki target masz do zrobienia.

Jeżeli wydaje na reklamę 500 złotych, cena produktu to jest 300 złotych, cena za kliknięcie to jest 50 groszy.

Wejść na stronę mamy 1 000, konwersja strony lądowania to 35%, a zbudowana baza mailingowa to 350. Zauważ, że zysk z reklamy wynosi 1 600 złotych. Plus drugi webinar i masz około 2 000 złotych. Mowa jest tu tylko o Facebook’u, gdyż możesz kierować reklamę również z wykupowanego mailingu. Dlatego nie skupiaj się tylko na FB, ale zainwestuj również w mailing.

Dla osób początkujących polecam testować zapisy na mniejszych kwotach.

4. Jak zaplanować kampanię marketingową w internecie – Wskazówki na zakończenie.

Jeśli nie masz 1 000 złotych na reklamę, to możesz w tym wypadku zacząć współpracę z JV (Join Venture). W tym wypadku możesz zaproponować im na przykład 50% od zysku. Oni generują ruch dla Ciebie, a Ty rozliczasz się z nimi według prowizji. Tacy partnerzy potrafią zbudować niesamowicie duże bazy.

Pierwsze zarobione pieniądze, mądrze zainwestuj ponownie w reklamę. 100% zarobionych pieniędzy reinwestuj, to bardzo ważne. Pamiętaj, ze każda złotówka zainwestowana w reklamę będzie Ci poszerzała listę adresową.

Każdą mądrze zrobioną inwestycję możesz z powodzeniem wyjść na zero lub z plusem już po pierwszym webinarze. Środki te na plus za każdym razem reinwestujesz. Jak widzisz warto skutecznie sprzedawać.

P.S. Dołącz do Kuźni Marketerów, czyli społeczności ludzi zainteresowanych marketingiem w internecie.